0708723489 / 0768506379
info@logopedbolaget.se

Barns tal och språk

Barns tal och språk

barns tal och språk

Till oss är du välkommen om du känner oro för ditt barns tal- och språkutveckling. Vi behandlar
både uttal, ordförråd, grammatik, förståelse och språkanvändning.

Välkommen att kontakta oss!

Boka tid


 Milstolpar i tal- och språkutvecklingen

Det kan vara svårt att veta när det är dags att söka hjälp vid talsvårigheter och  språksvårigheter. Här är några milstolpar och hållpunkter i barns språkutveckling. Detta innebär att de flesta barn behärskar dessa färdigheter vid en viss ålder. Tänk dock på att alla barn utvecklar sitt språk i olika takt och att varje barns tal- och språkutveckling är individuell. Är du som förälder orolig är du alltid välkommen att kontakta oss!

    Spädbarn

  • vänder sig mot den som talar
  • utvecklar gurgelljud mot vokaler /aaa/ och stavelsejoller /mama/, /gagaga/
  • förstår enkla ord
  • visar intresse för kommunikationspartnern

    10-18 månader

  • använder ljud, gester och enstaka ord
  • sträcker sig mot något de vill ha
  • reagerar på sitt namn
  • förstår enkla frågor
  • säger några ord
  • söker språklig kontakt: ler mot dig, vinkar ”hejdå” (visar intresse för andra barn och vuxna)

    30 månader

  • sätter ihop enkla ord (t.ex. ”titta bil”, ”pappa komma”)
  • har ett ordförråd på fler än 25 ord
  • förstår betydligt fler ord än det kan säga
  • förstår enkla uppmaningar (ex. ”ge pappa spaden”, ”nu ska vi äta”)
  • vid den här ålder brukar barn börja samla på sig en mängd nya ord – ”ordsamlarstadiet”

     3 år

  • kombinerar tre ord eller fler till meningar
  • ställer frågor
  • förstår uppmaningar i två led (t.ex. ge mig gaffeln och duka av tallriken”) och enkla berättelser
  • förstår vem-, var-, hur-frågor
  • har ett uttal som förstås utanför familjen
  • har lärt sig samtalets struktur; lyssna – prata – lyssna

    4 år

  • är en skicklig samtalspartner som inte längre är så beroende av vuxenstöd i samtal
  • kan uttala de flesta språkljud (utom /r/, /sje/ och /tje/ som är vanligt att ha svårt att säga upp till det att man är 6 år)
  • förstås även av de som inte känner barnet
  • uttrycker sig i relativt grammatiskt korrekta meningar. Barn som har svårt att bygga meningar har ofta svårt att förstå vad andra säger om de använder sig av långa meningar 

     5-6 år

  • kan följa en berättelse
  • kan återberätta något de hört
  • har ett stort ordförråd
  • kan resonera, berätta och anpassa sitt språk till t.ex när de pratar med små barn
  • vissa böjningsformer kan fortfarande bli fel så som ”gedde”, ”hållde” och ”hons”,
  • behärskar de flesta språkljud, viss finputsning av uttalet såsom /r/, /sje/, och /tje/ kan behövas

Tänk på:

Sänkt hörsel kan orsaka försenad tal- och språkutveckling. Misstänker du att ditt barn hör dåligt? Kontakta BVC eller din vårdcentral för undersökning.

Om ditt barn själv är medvetet om att hon/han inte kan säga ett visst ljud är det bra att söka hjälp hos logoped.

Tecken på språkliga svårigheter:

  • sparsamt med joller
  • långsam språkutveckling
  • svårförståelig, även för dem som känner barnet
  • svårt att lära sig nya ord
  • nedsatt språkförståelse
  • svårt att använda sitt språk